Hoe de SPLwow64.exe-fout op Windows te repareren
Wanneer bepaalde Windows-gebruikers een specifieke taak op hun computer proberen uit te voeren, ontvangen ze een SPLwow64.exe-foutbericht. Dit probleem doet zich voor bij sommige klanten wanneer ze een afdruktaak proberen uit te voeren, terwijl anderen beweren dat ze dit type fout krijgen bij elk programma dat ze proberen uit te voeren. Dit probleem is gevalideerd op Windows 7, Windows 8.1 en Windows 10.
Wat is het doel van Splwow64.exe?
Dit native Windows-proces converteert het printerstuurprogrammamodel van een 64-bits besturingssysteem naar 32-bits software. Problemen met dit uitvoerbare bestand worden meestal gemeld wanneer het uitvoerbare bestand niet automatisch wordt gesloten wanneer de taak is voltooid.
Na meer onderzoek naar deze kwestie, werd ontdekt dat er verschillende mogelijke oorzaken zijn voor dit probleem. Hier is een lijst met mogelijke verdachten:
* Rendering aan de clientzijde is ingeschakeld — Sommige gebruikers hebben opgemerkt dat dit probleem wordt veroorzaakt door het 32-bits uitvoerbare bestand van uw Xerox-printer op een 64-bits Windows-versie te gebruiken. In dit scenario moet u weergave aan de clientzijde uitschakelen in uw printerinstellingen om het probleem op te lossen.
* Sleutels van de printeromgeving die beschadigd zijn – Er zijn verschillende situaties waarin u zou kunnen verwachten dat het probleem zich voordoet als gevolg van corruptie die een reeks subsleutels die bij de printeromgeving horen, beïnvloedt. In dit scenario kunt u het probleem oplossen door de aanstootgevende subsleutels in de Register-editor te verwijderen.
* Algemene printerstoring - Als u dit probleem ondervindt na het installeren van een komende Windows-update op Windows 10, heeft u waarschijnlijk te maken met een genetische storing die kan worden verholpen door de probleemoplosser voor printers uit te voeren en de aanbevolen stappen te volgen.
* Beschadigde printerpoort — In sommige gevallen kan deze fout optreden als gevolg van een verkeerd geconfigureerde of beschadigde printerpoort die de verbinding verstoort. Gebruikers die hetzelfde probleem hebben ondervonden, hebben gemeld dat het probleem is verholpen nadat ze alle gekoppelde printerpoorten met succes hebben hersteld.
* Verouderde Xerox Global Print driver — Als u een Xerox printer of scanner gebruikt, kan deze fout worden veroorzaakt door een verouderde Xerox Global Print driver. In dit scenario zou het probleem moeten worden opgelost door de meest recente versie van de Xerox Global Print Driver te installeren.
Nu u alle mogelijke oorzaken van deze fout hebt geïdentificeerd, volgt hier een lijst met oplossingen die eerdere gebruikers hebben gebruikt om de pop-up met fouten die is gekoppeld aan het uitvoerbare SPLwow64-bestand met succes op te lossen.
Rendering aan clientzijde uitschakelen (methode 1)
Ondanks het feit dat dit probleem niet exclusief is voor Xerox-printers, komt het vrij vaak voor bij klanten die proberen de 32-bits versie van dit programma uit te voeren in een 64-bits omgeving. Als Splwow64.exe niet automatisch wordt afgesloten wanneer de afdruktaak is voltooid, zou u het probleem moeten kunnen oplossen door de client-side rendering-functie in het eigenschappenscherm van uw printer te verwijderen.
Veel getroffen gebruikers hebben verklaard dat na het uitschakelen van de functie Afdruktaken renderen op clientcomputers via het tabblad Delen van hun printerinstellingen, de pop-up met de fout volledig is verdwenen.
Als dit klinkt alsof het in uw situatie nuttig kan zijn, gebruikt u de onderstaande methoden om client-side rendering uit te schakelen in het instellingenmenu van uw printer:
1. Om het dialoogvenster Uitvoeren te starten, drukt u op de Windows-toets + R. Schrijf vervolgens in het tekstvak 'ms-instellingen: printers' en klik op Enter om het tabblad Printers en scanners van de app Instellingen te openen.
2. Wanneer u zich in het tabblad Printers en scanners bevindt, gaat u naar het rechtergedeelte en klikt u op de printer waarvan u denkt dat deze het probleem veroorzaakt. Selecteer vervolgens Beheren in het contextmenu dat verschijnt.
3. Klik op de hyperlink Printereigenschappen in de lijst met beschikbare opties zodra u zich in het scherm Instellingen van uw printer bevindt.
4. Open het tabblad Delen in het scherm Printereigenschappen en schakel het selectievakje Afdruktaken weergeven op clientcomputers uit voordat u op Toepassen klikt om de wijzigingen op te slaan.
5. Start uw computer opnieuw op nu client-side rendering effectief is gedeactiveerd, en voer de actie uit die eerder het probleem veroorzaakte.
Als het probleem zich blijft voordoen, gaat u verder met de volgende mogelijke oplossing die hieronder wordt vermeld.
Methode 2: Verwijder de stuurprogramma's van de printerregistersleutel voor de printeromgeving Printer
Als de eerste oplossing niet voor u werkte, is de volgende stap het verwijderen van een aantal problematische registersleutels die tegenstrijdige gegevens kunnen bevatten die het probleem SPLwow64.exe veroorzaken.
Verschillende getroffen gebruikers die hetzelfde probleem ondervonden, meldden dat ze het probleem konden oplossen door naar HKEY LOCAL MACHINESYSTEMCurrentControlSetControlPrintEnvironmentsWindows x64Drivers in de Register-editor te gaan en een paar subsleutels te verwijderen voordat de printerspooler werd gestopt en de bijbehorende bestanden werden verwijderd.
Als je deze methode nog niet hebt gebruikt, volgen hier de stappen die je moet nemen:
1. Om het dialoogvenster Uitvoeren te starten, drukt u op de Windows-toets + R. Om de Register-editor te openen, typt u 'Regedit in het tekstvak en drukt u op Enter. Als de UAC (User Account Control) u daarom vraagt, selecteert u Ja om beheerderstoegang te verlenen.
2. Volg de onderstaande instructies om naar de volgende plaats te bladeren nadat u de Register-editor hebt geopend:
3. Zodra u op de juiste plaats bent, zoekt u naar de subsleutel Versie-3 en selecteert u deze met een enkele klik.
4. Nadat je de subsleutel Versie-3 hebt geselecteerd, ga je gang en verwijder je elke subsleutel in Versie-3 door er met de rechtermuisknop op te klikken en Verwijderen te selecteren in het contextmenu dat verschijnt.
5. Sluit de verhoogde Registry Edition-prompt en druk op de Windows-toets + R om een ander dialoogvenster Uitvoeren te starten zodra alle toepasselijke subsleutels zijn gewist. Om een verhoogde opdrachtprompt te openen, typt u 'cmd' en drukt u op Ctrl + Shift + Enter.
Opmerking: Als de UAC (User Account Control) u vraagt om beheerderstoegang te verlenen, selecteert u Ja.
6. Om de Print Spooler-service effectief uit te schakelen, voert u de volgende opdracht in en drukt u op Enter zodra u zich binnen de verhoogde CMD-prompt bevindt:
7. Open een Windows Verkenner (File Explorer)-prompt terwijl de verhoogde CMD op de achtergrond wordt uitgevoerd. Ga vervolgens naar de volgende locatie en verwijder alle bestanden in de map Printers:
8. Ga vervolgens naar de volgende locatie en verwijder alle bestanden en submappen in de 3: map.
9. Zodra beide locaties zijn leeggemaakt, keert u terug naar de verhoogde CMD-prompt en voert u de volgende opdracht uit en drukt u op Enter om de print spooler-service opnieuw te starten:
10.Controleer of het probleem is opgelost door uw computer opnieuw op te starten.
Als het probleem zich blijft voordoen, gaat u verder met de volgende mogelijke oplossing die hieronder wordt vermeld
TIP VOOR EXPERTS: Als het probleem met je computer of laptop/notebook te maken heeft, gebruik dan Restore Repair om de repositories te scannen en eventuele corrupte of ontbrekende bestanden te vervangen. Dit werkt in de overgrote meerderheid van de gevallen waarin het probleem wordt veroorzaakt door een systeemfout. Herstel kan worden gedownload door hier te klikken.
De probleemoplosser voor printers gebruiken als derde alternatief
Als geen van de bovenstaande opties voor u heeft gewerkt en u Windows 10 gebruikt, moet u de ingebouwde probleemoplosser voor de printer uitvoeren en de aanbevolen reparatie installeren (indien gevonden).
Als dit probleem wordt veroorzaakt door de printerspoolerservice of een printerafhankelijkheid, zoals sommige gebruikers hebben ervaren, bevat deze toepassing mogelijk een geautomatiseerde reparatie waarmee het probleem kan worden opgelost. Houd er rekening mee dat Microsoft deze probleemoplossers regelmatig bijwerkt met nieuwe geautomatiseerde oplossingen om verschillende scenario's aan te pakken waarin dit probleem zich kan voordoen.
Als u nog steeds problemen met SPLwow64.exe krijgt wanneer u iets met uw printer probeert te doen, gebruik dan de probleemoplosser voor printers en pas de aanbevolen oplossing toe:
1. Door tegelijkertijd op de Windows-toets + R-toetsen te drukken, verschijnt een dialoogvenster Uitvoeren. Om het tabblad Problemen oplossen van de app Instellingen in Windows 10 te openen, typt u 'ms-instellingen: problemen oplossen' in het tekstvak en drukt u op Enter.
2. Scrol omlaag naar de rechterkant van het tabblad Problemen oplossen en klik op het pictogram Printer (onder het gedeelte Opstarten en uitvoeren).
3. Klik op de knop Probleemoplosser uitvoeren in het contextmenu dat zojuist is weergegeven.
4. Selecteer uw printer in de lijst met beschikbare opties nadat het programma is geopend en wacht tot de eerste scan is voltooid.
5. Als er een haalbare reparatiemethode wordt gevonden, gebruikt u het hulpprogramma Apply this Fix om het in actie te brengen.
Opmerking: Afhankelijk van het soort reparatie dat wordt voorgesteld, moet u mogelijk een aantal aanvullende handmatige acties uitvoeren.
6. Start uw computer opnieuw op wanneer de aanbevolen oplossing is geïnstalleerd en wacht tot de volgende keer opstarten is voltooid. Herhaal de bewerking die de SPLwow64.exe-fout heeft veroorzaakt nadat uw computer opnieuw is opgestart om te controleren of het probleem is opgelost.
Als het probleem zich blijft voordoen, gaat u verder met methode 4 verderop op deze pagina.
Elke printerpoort opnieuw installeren (methode 4)
Als geen van de bovenstaande oplossingen heeft gewerkt, ondervindt u dit probleem mogelijk als gevolg van een defecte/corrupte printerpoort die de verbinding tussen uw computer en het apparaat verstoort - dit is alleen waar als uw printer niet is gekoppeld via een draadloos netwerk.
Verschillende personen die een soortgelijk probleem ondervonden, hebben het probleem kunnen oplossen door Apparaatbeheer te gebruiken om elke poort die voor deze printer is gemaakt te verwijderen en gezonde nieuwe (algemeen of speciaal) opnieuw te installeren.
We hebben een stapsgewijze handleiding gemaakt om u door de volledige procedure te leiden voor het geval u niet weet hoe u het zelf moet doen:
1. Door op de Windows-toets + R te drukken, verschijnt een dialoogvenster Uitvoeren. Om Apparaatbeheer te openen, typt u 'devmgmt.MSC' en drukt u eenmaal op Enter. Als de UAC (User Account Control) u daarom vraagt, selecteert u Ja om beheerderstoegang te verlenen.
2. Blader in Apparaatbeheer omlaag door de lijst met geïnstalleerde apparaten en vouw het menu Afdrukwachtrijen uit.
3. Klik vervolgens onder Afdrukwachtrijen met de rechtermuisknop op elk geïnstalleerd printerstuurprogramma en selecteer Installatie ongedaan maken in het nieuw verschenen contextmenu.
4. Vouw het vervolgkeuzemenu van Universal Serial Bus-controllers uit zodra u alle printerpoorten hebt verwijderd. Ga daarna door de lijst met objecten en verwijder elke printerpoort door met de rechtermuisknop op elke poort te klikken en Verwijderen te selecteren in het contextmenu.
5. Reset eenvoudig uw computer nadat u met succes alle toepasselijke printerpoorten hebt verwijderd. Uw besturingssysteem zal bij de volgende keer opstarten detecteren dat u enkele belangrijke printerstuurprogramma's mist en zal generieke equivalenten installeren om de printer weer bruikbaar te maken.
Opmerking: u kunt desgewenst altijd de speciale printerstuurprogramma's downloaden van de website van uw fabrikant.
6. Voer de actie die het probleem met SPLwow64.exe heeft veroorzaakt opnieuw uit om te controleren of het proces is beëindigd.
Als het probleem zich blijft voordoen, scrolt u omlaag naar de volgende mogelijke oplossing hieronder.
De Xerox Global Print driver bijwerken (methode 5) (indien van toepassing)
Onthoud dat, op basis van marktaandeel, SPLwow64.exe zeer zeker werd gebruikt door de Xerox Global Print Driver, die wordt gebruikt door een breed scala aan printers en scanners. Als je nog steeds SPLwow64.exe-foutpop-ups ziet nadat je alle bovenstaande oplossingen hebt geprobeerd, heb je waarschijnlijk te maken met een verouderd stuurprogramma.
Houd er rekening mee dat er een paar jaar geleden een piek was in het aantal gebruikers dat dit probleem ondervond als gevolg van een slechte driverupdate waardoor deze wereldwijde driver onbruikbaar werd op Windows 10. Gedurende die tijd kon Xerox het probleem snel oplossen door een hotfix via een nieuwe versie van de driver.
Als u problemen ondervindt vanwege een defecte Xerox Global Print-driver, gebruik dan de onderstaande methoden om via officiële kanalen bij te werken naar de huidige versie:
1. Open uw standaardbrowser en ga naar de downloadpagina van de Global Print driver.
2. Als je eenmaal binnen bent, kies je het juiste platform en de juiste taal om de driver te krijgen die compatibel is met je besturingssysteem. Vink vervolgens onder het vakje Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden het vakje aan en klik op de knop Downloaden.
3. Wacht tot de bewerking is voltooid Zodra de download is voltooid, pakt u de inhoud van het archief uit in een map die gemakkelijk toegankelijk is.
4. Nadat u klaar bent met het uitpakken van de bestanden, klikt u met de rechtermuisknop op het.ini-bestand en selecteert u Installeren. Volg daarna de aanwijzingen op het scherm om de installatie van de nieuwste stuurprogrammaversie te voltooien.
5. Controleer of de SPLwow64.exe-fout is verdwenen nadat u uw computer opnieuw hebt opgestart.
Als geen van de voorgaande methoden werkt, raden we aan om Restore Repair Tool te gebruiken, waarmee de repository kan worden gescand en beschadigde en ontbrekende gegevens kunnen worden hersteld. Dit werkt in de meeste gevallen waar het probleem wordt veroorzaakt door een systeemstoring. Herstellen zal ook de systeemprestaties verbeteren. Kan worden bereikt door Windows bellen.
Hoe de SPLwow64.exe-fout op Windows te repareren. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met Windows Contact Nederland, wij lossen al uw problemen op.
Comments
Post a Comment